Upplever du problem med obehag när du stickar? Läs med och förstå dina smärtor.

Efter jag hade skrivit inlägget om ergonomisk-virkning var det många som frågade efter ett liknande inlägg bara om stickning istället. Det är en lite större utmaning för mig då jag inte har stickat i många år. Jag har därför tagit upp stickningen för detta inlägg.

Får du ont när du stickar? Det är inte meningen!

Stickning ska vara ett avslappnande nöje som ger dig en stunds lugn i en hektisk vardag. Detta kan vara mycket svårt om du plågas av smärtor eller obehag. Du vet säkert redan om det med om du får ont är det viktigt att lägga ifrån sig stickorna och ta en paus. Om det gör ont när du tar upp stickningen igen, då var inte pausen tillräckligt lång.

Symptombehandlar du smärtorna – sluta upp med det och hitta roten till problemet istället

Många väljer att symptombehandla smärtorna men det kan vara en mycket kortvarig lösning. Symptombehandling betyder att man endast behandlar smärtorna och inte det som orsaker dem. Det är viktigt att se på orsakerna till obehaget så du kan förstå smärtorna och därmed undvika dem.

Undvik dåliga vanor som leder till smärtor

När du stickar nästa gång ska du lägga märke till hur du jobbar. Många är inte uppmärksamma på hur de håller i stickorna eller vilken ställning kroppen har.

Kanske använder du spetsen på ditt finger till att hindra garnet att glida av stickan? Jag märkte att jag instinktivt gjorde det. Jag gör det för att hindra maskorna i att glida av stickan när jag drar garnet igenom den existerande maskan. När man hela tiden sätter fingret på spetsen av stickan, då sticker man sig själv igen och igen – och det är klart att det orsaker smärta i fingret. Om du använder en stor storlek på stickan är inte detta ett jätte problem, men så fort du byter till en mindre storlek blir spetsen vassare och skadan större.

Prova istället att styra maskan utan att använda ditt finger.


Håll pekfinger och tumme så på stickan – se till att greppet är stabilt och att du har kontroll över stickan.


Tryck den vänstra stickan upp mellan dina fingrar tills spetsen av vänster sticka rör den högra stickan.



Använd fingrarna att stabilisera de två stickorna. Nu vilar spetsen på vänster sticka på mitten av den högra stickan. Du kan nu trycka upp maskorna mot spetsen av vänster sticka. På detta vis styr du maskorna dit du vill ha dem utan att lägga på ett finger på den vassa spetsen.

Tricket kräver kanske lite övning, men med tiden blir det lättare och till slut kommer du inte ens att överväga att använda ditt finger till att styra maskorna.

Har du ont i hand och axlar? Lugn bara det kan enkelt avhjälpas.

Lägg märke till hur du rör dina armar och händer. Det är avgörande att du är uppmärksam på att hålla din kropp och armar i naturliga ställningar. Om du upplever handledssmärtor kan det vara för att du överdriver de rörelser du gör när du stickar - du gör dem större än nödvändigt. Detta är mycket ansträngande för dina muskler då du upprepar rörelser som inte känns naturliga. Kroppen pressas på ett olämpligt sätt som kan ge smärtor.

Hur sitter du när du stickar?

Tänk över din kroppshållning och sittställning – den är ofta orsaken till smärtor i nacke och axlar. När du sjunker ihop i kroppen och drar upp axlarna får du spänningar i nacke och axlar. Försök vara avslappnat när du sitter. Det hjälper dessutom på smärtorna om du ser till att hålla armarna intill kroppen, så du inte lägger krafter på att hålla dem i en ansträngande position när du arbetar.

Ger du din kropp den nödvändiga vilan?

Jag är själv dålig på att ta pauser även om jag vet hur viktiga de är. Jag har därför hittat en metod som har hjälpt mig mycket. Jag sätter larmet på min mobil som ringer varje gång det har gått 30 minuter. När den ringer reser jag mig och går ut och hämtar något att dricka eller bara gör något annat. Detta gör en jätte skillnad då de repetitiva rörelserna som du gör när du stickar är mycket ansträngande. Jag har också experimenterat med att hålla paus varje kvart där jag bara stannar upp, lägger arbetet åt sidan och skakar på mina händer och axlar innan jag fortsätter. Det viktigaste är att ta reda på vad som funkar för DIG.

Var uppmärksam på hur fast du håller stickorna

Vi känner alla till oron över att tappa en maska som vi inte hinner rädda och därmed förlora hela arbetet. Detta gör ofta att man hålla onödigt hårt i stickorna. Det är INTE en hjälp då man faktiskt mister kontrollen när händerna inte kan upprätthålla det fasta greppet och de börjar bli trötta.

För att hindra ett för fast grepp kan du använda ergonomiska stickor. Det är stickor som är utformade så de passar perfekt i dina händer. Det betyder väldigt mycket att du håller stickorna på ett naturligt sätt och genom att använda ergonomiska stickor kan du uppnå detta. 
Prym har utvecklat 3 ergonomiska stickor som är super bra. Prova t ex de ergonomiska jumperstickorna, ergonomiska strumpstickorna eller de ergonomiska rundstickorna. De är alla gjorda av ett mjukt material som är placerat där du håller fast på stickan. De ergonomiska stickorna hjälper med att hindra muskel- och ledsmärtor då de säkrar ett optimalt grepp. 

Har du upplevt att din stickning känns tung och du kämpar för att hålla uppe stickorna?

När du stickar med många maskor på raka stickor har du mycket vikt fördelat över väldigt lite. Du kämpar för att hålla stickningen med det är hårt när det tynger ned och dina händer är det enda som bär uppe vikten.

Prova istället med rundstickor här har du möjlighet att låta stickningen vila i kabeln istället för på stickorna. På detta vis använder du inte lika mycket krafter på att hålla stickorna uppe. Du kan också lägga en kudde i knät som du kan vila stickningen på.

Hur är miljön du stickar i?

Här tänker jag på ljus och temperatur. Du är säkert uppmärksam på att ljus är en viktig faktor när man stickar. Om du har svårt att se vad du håller på med anstränger du dig i hela kroppen när du försöker att se maskorna. För att undvika detta kan du använda stickor med ljus eller en nacklampa.

Få tänker över temperaturen i rummet. Du känner nog igen det själv – när du fryser spänner du kroppen och dina rörelser blir besvärliga. Sitt i ett rum där du känner dig avslappnat och lugn så kommer du säkert få succés med dina projekt.

Virkar du också?

Kolla då mitt tidigare blogginlägg där jag fokuserar på samma problematik bara med virkning istället - läs det här

SPARA 25% 17,25 kr
Populär

Ergonomiska Jumperstickor

Från 51,75 kr  69 kr

SPARA 25% 19,75 kr
Populär

Ergonomiska Strumpstickor

Från 59,25 kr  79 kr

SPARA 25% 22 kr
Populär

Ergonomiska Rundstickor

Från 66 kr  88 kr