Det finns inget tvivel över att det har blivit otroligt populärt att virka och/eller sticka. Man kan bara söka i sociala medier och enkelt hitta flertalet virknings- och stickningsprofiler på Instagram, som är fulla av vackra och fantasifulla kreationer. 

Jag själv virkar av den enkla anledningen att jag slappnar av så mycket när jag sitter med mitt garn och min nål i handen. I en hektisk vardag med jobb, inköp, matlagning och allt som hör till, så kan det emellanåt vara skönt att ta fram nålen och slappna av lite. 

Men utöver att virkning och stickning är ett riktigt bra sätt att koppla från tankarna lite, så har det faktiskt också gjorts en del studier som visar på att kreativt handarbete har flera hälsosamma fördelar. Jag har nedan gjort en lista på 4 punkter, som kommer in på några av de många fördelar man kan uppleva genom att virka eller sticka. 




1. Håller hjärnan frisk och i form

Precis som resten av din kropp, är det också viktigt att hålla din hjärna frisk och i form. Både stickning och virkning stimulerar hjärnan så att den håller igång, vilket bidrar till att hålla den sund och rask. Som du nog ofta har hört – ju mer du använder hjärnan, desto friskare är den och desto längre tid kan du ha glädje av den. Och det är sant som det är sagt.

2. Hjälper mot stress och ångest 

När man stickar och virkar gör man som bekant upprepningar, som gärna slutar i ett snyggt mönster. Det är faktiskt dessa upprepningar och rytmiska rörelser som kan ha en positiv effekt på både stress och ångest. Den positiva effekten kommer av att när du sätter dig ner med dina stickor eller din virknål, så sänks din hjärtrytm och du kommer därför snabbt att känna dig avslappnad. På detta sätt kan du använda det, om du plötsligt känner dig stressad eller kan märka att ångesten kommer smygande. 

3. Kan förebygga kroniska smärtor 

En annan sak som virkning och stickning är bra för, är att det kan vara med och förebygga kroniska smärtor såsom ledgångsreumatism. För precis som att man ska komma ihåg att hålla igång kroppen och hjärnan, ska man också komma ihåg att röra sina leder. När man rör sina leder genoma att till exempel sticka eller virka, så gör man dem nämligen starkare och friskare. Om du dessvärre redan lider av kroniska smärtor, så kan de upprepande rörelsemönstrena faktiskt också hjälpa till att ta fokus från smärtan och istället läggas på ditt handarbete. Du kan också sätta händerna i varmt vatten samt använda större nålar/stockor än normalt. 

4. Bli glad av att sticka och virka 

Den här kan jag skriva under på. Jag blir nämligen alltid så glad av att virka och det är skönt att se projektet komma närmare och närmare målet. Det har också blivit bevisat att virkning och stickning får oss på gott humör och faktiskt också ger oss mer livskvalitet.  


Jag hoppas att inlägget kommer till glädje.

Källa:
http://www.lifehack.org/314247/6-unexpected-benefits-knitting?ref=in_content_bottom 

http://crafty.house/six-health-benefits-of-knitting-and-crochet-that-will-surprise-you/ 

http://blog.loveknitting.com/health-benefits-of-knitting/  


Populär
Gratis Populär